De strategie invullen
Om een nieuwe strategie voor je content aan te maken ga je op het startscherm naar de knop rechtsboven, naast Accountinstellingen en klik in het dropdown-menu op '+ Maak een nieuwe strategie aan'. Dan verschijnt een invulformulier, vul in: *De naam van je nieuwe strategie Feitelijk maak je hier de nieuwe kalender aan van je strategie.
- Naam van de organisatie.
- Looptijd strategie. Ga ervan uit dat je kalender minstens een half jaar of een jaar zal doorlopen. Langer kan ook. Achteraf aanpassen is altijd mogelijk. Vaak zal een strategie geen duidelijke einddatum hebben. Vul in dat geval de eindejaarsdatum in. Voor het volgende jaar maak je een nieuwe kalender (en eventueel een nieuwe strategie) aan. Na verloop van tijd kan je vergelijken tussen de jaren en kalenders en zie je hoe je strategie zich ontwikkelt.
- Geef aan (met een cijfer) hoeveel uitingen (posts) je denkt te gaan invoeren per week.

Daarna voer je stap voor stap de strategische elementen in voor je contentstrategie. In Tellr hebben we hiervoor vier afzonderlijke onderdelen gemaakt. Een inhoudelijke afweging (Contentpijlers en thema's, ), je diverse Publieksgroepen, de mogelijke Perspectieven en invalshoeken, en de verschillende kanalen die je tot je beschikking hebt (Platforms). Deze vier elementen hebben in elke contentstrategie een plaats, welke aanpak je ook wilt gebruiken of hoe je strategische model of methode ook mag heten. Je wordt met behulp van de wizard door het hele proces geleid. Bij elke stap is uitleg beschikbaar (in de vorm van pop-ups). Je input wordt tijdens het invullen opgeslagen dus je hoeft niet bang te zijn dat je gegevens kwijtraakt.
Om Tellr te kunnen gebruiken hoef je niet eerst een strategie in te vullen, je kunt direct aan de slag met de kalender. Echter, om Tellr ook te gebruiken als instrument voor je analyse en voor het krijgen van bruikbare tips, is een ingevulde strategie onontbeerlijk. Immers, alleen op basis van de ingevulde strategie kan Tellr jouw geplande content analyseren en concreet advies geven voor nieuwe content.
Deze stappen zijn bepalend voor de wijze waarop Tellr straks jouw werk kan analyseren en adviezen kan geven voor nieuwe items. Je kunt je strategische keuzes later eenvoudig verder aanscherpen.