De vijf invalshoeken

De beste vorm voor je stukje content is, simpel gezegd, de vorm die op dat moment het beste aansluit bij je doel en bij je Publieksgroep. Dit zal niet altijd dezelfde vorm zijn. Juist de afwisseling zorgt voor een fijne leeservaring. Het is aan jou om een goede balans te vinden per Publieksgroep. We onderscheiden vijf invalshoeken, waarmee je elk stuk content kunt 'aanvliegen'. Deze vijf invalshoeken zijn losjes ontleend aan de wereld van de professionele media. Bij alle grote mediaplatforms, die een groot en betalend publiek moeten bereiken met een perfecte variatie aan content, worden deze vijf invalshoeken toegepast, soms in een iets andere afbakening of definitie. Voor ons doel - het realiseren van effectieve contentstrategie voor profit en non-profit - zijn ze praktisch en laagdrempelig genoeg om te worden gebruikt door zowel ervaren als beginnende team, van groot tot piepklein, commercieel gericht of juist niet. Het staat je in Tellr vrij om deze vijf invalshoeken aan te passen of uit te breiden, bijvoorbeeld wanneer je intern al langer gebruikt maakt van een andere indeling. Te denken is bijvoorbeeld aan de drieindeling understand/feel/do, of de iets preciezere vierdeling feiten/context/emotie/actie. Het doel is hetzelfde: optimale variatie aanbrengen in de manier waarop je een verhaal vertelt. Wij gaan hier dieper in op onze voorkeur, de 'schijf-van-vijf'.

  1. Informatief.
    Leg uit hoe het zit, waar gaat het over, wat moet de Publieksgroep weten om het te kunnen beoordelen ('is dit iets voor mij?'). Informatieve content is niet voor elke Publieksgroep hetzelfde. Wat informatief is voor de een, is misschien saai, of juist te ingewikkeld voor een andere. Dus een item voor de ene Publieksgroep zal normaal gesproken moeten worden aangepast voor een andere groep.

  2. Inspirerend.
    Inspiratie is: geprikkeld worden om iets te doen wat je een ander ook ziet doen, of iets waar je bij denkt: hee, wat een leuk/goed idee, dat is ook wel wat voor mij. Iemand deelt een ervaring waarvan jij denkt: hee, dat zou ik ook wel willen meemaken. Of: 'als die persoon het kan, dan kan ik/mijn moeder/buurvrouw het ook'. 'Inspirerend' kan voor iedere Publieksgroep iets anders betekenen. Wat de ene groep inspirerend vindt, is voor de andere groep saai, of afstandelijk, of gewoon niet relevant. Een basiskenmerk van inspirerende content is dat het Publiek iemand ziet en hoort, met wie zij zich gemakkelijk kunt verbinden. Omdat deze persoon dezelfde taal spreekt, accent heeft, of er hetzelfde uitziet als het Publiek dat je wilt bereiken.

  3. Educatief.
    In deze invalshoek gaat het vooral om het uitleggen van de dingen, het 'how-to' aspect. Hoe werkt iets? Hoe gebruik ik iets? Wat moet ik doen om uit te vinden of deze regeling iets voor mij is? Kom ik in aanmerking voor die subsidie? Dit is vooral een effectieve invalshoek bij ingewikkelde zaken. In plaats van een ellenlange uitleg (informatief!) kan je ook kiezen voor een praktische 'how-to'- aanpak: 'komt u in aanmerking voor deze toelage? Vul dan onderstaande vragen in'. Bij educatieve content kan het Publiek vaak iets doen: vragen beantwoorden, een lijstje afvinken, een stappenplan doorlopen. Dit aspect van content ('leer mij hoe iets moet') is voor een grote Publieksgroep erg belangrijk: mensen willen wel meedoen maar weten niet hoe. Jij legt uit hoe het moet, stap voor stap, zodat de consument denkt: 'nou snap ik het'.

  4. Activerend.
    Met de invalshoek 'activering' ga je de Publieksgroepen overhalen in actie te komen. Je roept op tot een bepaald gewenst gedrag, zoals het scheiden van papier en glas bij het afval. Of het aanschaffen van zonnepanelen. Of het geven van geld aan een goed doel. Dit noemen we de 'call to action'. Het gaat om gedragsverandering. Het aardige van deze invalshoek is dat mensen iets kunnen doen. Dat geeft een prikkel. Vooral als de indruk bestaat dat vele anderen ook al 'meedoen'. Bij elke community of 'tribe' speelt activering een essentiële rol: je wilt samen iets doen. Je wordt deel van een groep, een 'tribe', met eigen uiterlijke kenmerken en gewenst gedrag. Het lidmaatschap (erbij horen) is de beloning: 'je hoort erbij, je bent een van ons'. En, net als bij de andere invalshoeken, ziet de activatie er voor elke Publieksgroep weer anders uit. De een geeft geld, de ander ondertekent een petitie, de derde gaat op straat liggen en plakt zich vast aan het asfalt.

  5. Amuserend.
    De vijfde invalshoek is 'amuserend', in de brede zin van het woord. Niet zozeer het maken van grappen, maar het hanteren van een bepaalde lichtvoetigheid, het maken van content die een glimlach oproept bij je Publiek. Dat kan op diverse manieren, en welke vorm het beste bij je past, ligt aan je Publieksgroep, en natuurlijk aan de aard van jouw organisatie. Vaak valt amusement als invalshoek een beetje uit de boot, want veel organisaties nemen zichzelf erg serieus. Jammer, want juist bij serieuze zaken kan het erg effectief zijn om af en toe, op gezette tijden en plaatsen, een contrapunt te laten klinken, een ander geluid, om de dingen eens even vanuit een andere kant te bekijken.

Invalshoeken

Als je deze invalshoek concreet maakt, gaat het al heel snel over de vorm - een podcast met een vrolijke gast, of een dwarse columnist. In de reguliere media zie je vaak dat op zichzelf serieuze programma's hier vaak mee experimenteren: een cabaretier als side-kick in een actualiteitenprogramma, een klein intermezzo op straat, een paar lollige YouTube-filmpjes. De columnisten en influencers die bijvoorbeeld de kantoor-cultuur op de hak nemen, zijn erg populair. Vooral ook, omdat ze iets durven aankaarten waar de mensen op die kantoren zich niet aan durven wagen. Dus: misschien moet je deze invalshoek vooral laten bestrijken door externe makers: een columnist, een vlogger, een podcast-gast. Voordat je een vorm kiest, moet je je afvragen: wat is 'amuserend' voor onze organisatie? Waar en hoe zou een lichte toets in ons verhaal kunnen passen? Bij welke groepen kan dit aanslaan?