Vanuit welk Perspectief creëer je?
Wat bedoelen we met het begrip Perspectief? Bij elk nieuw item kan je jezelf de vraag stellen: gaan we het verhaal vertellen 'van binnen naar buiten' of 'van buiten naar binnen'? Dit noemen we het 'Perspectief' in je content. Als je content maakt 'van binnen naar buiten', dan stel je je eigen organisatie (product, dienst) voorop. De Publieksgroepen 'ontvangen' jouw verhaal, het is eenrichtingverkeer. Deze content is vaak praktisch of informatief. Je legt uit hoe iets werkt, wat iets interessant maakt, waarom het belangrijk is om aan te schaffen of om die aanvraag in te dienen. Nuttig, want je Publieksgroepen moeten immers weten waar jouw organisatie over gaat, en wat het te bieden heeft. In content die 'van buiten naar binnen' gaat, speel je in op de vragen die bij de Publieksgroep leven: de ontvanger staat centraal: zijn of haar vragen, zorgen problemen zijn voor jou het startpunt, van daaruit begint jouw verhaal.

In alle organisaties is de neiging groot om veel 'van binnen naar buiten' te communiceren. Het is eenvoudig - je hoeft je alleen te verdiepen in je onderwerp. Dat is ook best logisch: je moet toch immers goed uitleggen waar jouw producten of diensten over gaan, voor wie ze zijn bedoeld? Dit Perspectief leidt vaak tot 'zenden', het uitsturen van content zonder acht te slaan of de ontvanger er iets mee kan of wil. Dat is vaak weinig effectief en roept soms zelfs wrevel op bij de ontvanger.
Beschouw het concept van deze twee perspectieven als een brug tussen jouw organisatie en de Publieksgroepen. Op die brug gaat het verkeer twee kanten op. Wat stuur je de andere kant op, wat ga je 'zenden'? En wat komt er jouw kant uit? Welke signalen pik je op uit de wereld van je Publieksgroepen en hoe vertaal je dat naar relevante content? Met de content die van buiten naar binnen 'kijkt', realiseer je meestal een veel groter bereik dan met het 'zenden'. Als je de ambitie hebt om 'viral' te gaan met je content, zal het Perspectief 'van buiten naar binnen' meestal effectiever zijn.