Het format kiezen
Tenslotte de keuzemogelijkheden in de concrete manier waarop je je verhaal vertelt. Dat noemen we in Tellr het 'format'. Een format heeft als voornaamste kenmerk dat het steeds dezelfde content-ingrediënten bevat, in dezelfde hoeveelheden. Die ingrediënten zijn zowel inhoudelijk als vormgericht. Voorbeeld: in jouw strategie is een geschreven column van maker A altijd een x-aantal woorden (1 scherm), in een bepaald lettertype, met een kop van 1 regel, het heeft een vaste kleur als achtergrond, met een portret van de maker, waaronder in 1 regel staat wie deze persoon is. Het is een regelmatig terugkerend item, de tone of voice is altijd een beetje amuserend en ironisch, opgewekt en positief, vooral niet cynisch en zwartgallig. Het is niet negatief over specifieke mensen, en gaat altijd over een bepaald thema, dat voor jouw organisatie belangrijk is (bijvoorbeeld Duurzaamheid).

Het format zorgt ervoor dat makers zowel als Publieksgroepen precies weten wat ze van het item kunnen verwachten. Dus wanneer maker A ineens besluit het over een heel andere boeg te gooien, dan zal de strateeg moeten ingrijpen: 'hoho, dit hadden we niet afgesproken.' Alle regelmatig terugkerende content dient een format te hebben: hoe lang is een nieuwsbericht maximaal? Hoeveel filmpjes maken we per week, in welke vorm? Hoelang mogen ze duren? En hoe kort? En: de foto's bij het wekelijkse interview zijn altijd zwart/wit, staand, niet groter dan x/y en altijd gemaakt door fotograaf Y. Enzovoorts.
Tellr biedt je bij elk nieuw item de keuze uit een aantal veel voorkomende en bewezen succesvolle formats. Zoals: nieuwsbericht, interview, portret (van iemand) of profiel (van iets), een beeldreportage, column, een verslag (van een gebeurtenis), een productpresentatie, een test, een kwis, een stappenplan, een rekenvoorbeeld, enzovoorts. Je kunt dit lijstje aanpassen in het Strategiedeel van Tellr. In de praktijk zal je gebruik maken van een beperkt aantal formats, die bij jou, je Publieksgroepen, je Platforms en niet te vergeten je budget passen. Deze keuze in variatiemogelijkheden wordt zo een vast onderdeel van je denkproces, en zorgt ervoor dat je, binnen jouw mogelijkheden, een optimale variatie krijgt.