Welk Platform kies je?
De keuze van je Platforms wordt vooral bepaald door de Publieksgroepen die je wilt bereiken. Welke Platforms zijn populair bij wie? Waarvoor gebruiken mensen een Platform, hoe vaak? Daarom bepaal je al in het strategische onderdeel van Tellr welke Platforms je bij welke Publieksgroepen wilt gebruiken. Die koppeling is niet knellend, maar geeft juist richting aan je aanpak. Het voorkomt dat je een Platform inzet voor een Publieksgroep die daar niet op te vinden is. Niet alleen elke Publieksgroep, maar ook elk Platform heeft zo haar eigen karakteristieken. Op LinkedIn verwacht je eerder een leuke vacature dan op Instagram. Maar als je een modewinkel runt en je zoekt personeel, dan is Insta misschien wel beter voor je. Wie interactie en gesprek wil, kan voor professionele thema's goed terecht op LinkedIn. Maar om een breed Publiek te bereiken, bijvoorbeeld als gemeente, moet je eerder aan Facebook denken.
Je kan deze analyse ook doen bij je Publieksgroepen. Sommige groepen lezen nooit meer iets van papier, anderen zweren erbij. Sommige mensen zitten graag op de socials, anderen hebben daar zoveel mogelijk mee gebroken - om diverse redenen die soms ook weer kunnen veranderen. Facebook voor groep X, LinkedIn voor groep Y, nieuwsbrief voor groep Z, het HAH-blad voor groep A. Je weet natuurlijk al het een en ander hierover, maar door gericht te experimenteren met de koppeling van een Publieksgroep aan een bepaald Platform ga je snel genoeg zien wat er voor je werkt en wat niet. Je kunt de koppelingen in Tellr eenvoudig in de gaten houden en zo nodig aanpassen in het Strategiedeel van de tool.
