Het 3H-model

In Tellr heb je de vrijheid om je eigen strategiemodel in te voeren. Zoals aangegeven kan je in Tellr hiervoor vier kernelementen invoeren: een inhoudelijke ordening (pijlers), een afbakening van je publieksgroepen (publiek), keuze uit diverse perspectieven en invalshoeken (perspectief) en tenslotte alle beschikbare kanalen (platforms). Dit is een eenvoudige structuur waarmee je stap voor stap de keuzes maakt die ervoor zorgen dat je content inhoudelijk alles bestrijkt wat je wilt vertellen, voor de mensen die ertoe doen, op de plaatsen die daar het beste bij passen. Je zult merken dat het eenvoudiger is dan je misschien dacht, en waarschijnlijk een stuk effectiever dan je huidige werkwijze.

Maar misschien werkt je al met een ander model. Dat is prima, het is erg eenvoudig om je huidige aanpak toe te passen in Tellr. Neem bijvoorbeeld het 3H-model, ontwikkeld door Google, dat we regelmatig tegenkomen bij teams die volgens een bepaalde ordening willen (moeten) werken.
Dit model onderscheidt drie soorten content: Hero, Hub en Hygiene. Wat is het belangrijkste verschil met het 4P-model? Het 4P-model is vooral inhoudelijk gericht (wat maak je voor wie, wanneer, waar, in welke vorm?) terwijl het 3H-model vooral gaat over frequentie, dus over: hoe vaak, hoe groot, waar. Het 4P-model kan het Google-model dus heel goed verrijken.

Hero content is grootschalige campagnecontent waarmee je bewustzijn wilt creëren voor een campagne. Normaal gesproken bestrijkt deze content een beperkt deel van het jaar, er kan meerdere malen per jaar een nieuwe Hero campagne worden gelanceerd. In Tellr is deze content goed onder te brengen in een aparte Pijler waarmee je een deel van het jaar veel content naar buiten brengt. Je kunt die Pijler 'Publiekscampagnes' noemen, of, als ze steeds over hetzelfde thema gaan, bijvoorbeeld: 'De duurzame/veilige/X samenleving'. Het feit dat Hero-content maar een klein deel van het jaar wordt gemaakt, is een probleem voor je Publiek. Die is, eenmaal geïnteresseerd, ook nog betrokken als jouw campagne al is afgelopen. Reden dus om ook daarna in deze Pijler content te blijven maken, al was het maar om het vlammetje brandend te houden bij je Publiek. Een 'campagne-Pijler' in Tellr is een deel van het jaar vrij groot, maar de rest van het jaar wat minder. Dat kan, geen probleem. In Tellr hou je dat overzicht en kan je bijsturen zoveel je wilt. Bovendien is Hero-content, conceptueel, erg bedacht 'van binnen naar buiten'. Dat is leuk voor de marketeers en salesmensen, maar voor je Publiek is dat maar de vraag. Het 4P-model prikkelt je om (ook) Hero-content te bedenken vanuit het Perspectief van je Publiek. Ook

'Hub content' is content die het hele jaar door relevant is voor consumenten en andere gebruikers. Dit kan in Tellr prima worden ondergebracht in een of meerdere contentPijlers, deze content gaat immers over dingen die voor het Publiek het hele jaar door relevant zijn. Met deze 'Hub content' laat de organisatie zien wat het doel en de missie van de organisatie is, hoe dit wordt vertaald naar concrete content, en wat er van het Publiek wordt verwacht. De Hub-content kan dus gemakkelijk over een of meerdere Pijlers worden verdeeld.

Het 4P-model in Tellr zal deze aanpak verrijken door de behoeften van de Publieksgroepen erbij te betrekken, de geschikte Platforms en het juiste Perspectief, allemaal zaken waar het Googlemodel niet over praat.

Hygiene content is, in het 3H model van Google, gericht op het direct, concreet en praktisch inspelen op vragen en behoeften van het Publiek. Hiervoor kan je in Tellr eenvoudig een aparte Pijler maken, bijvoorbeeld de Producten/Diensten, waarin je concreet laat zien welke diensten en producten je organisatie aanbiedt en hoe je daarmee inspeelt op vragen. Verder past deze Hygiene content goed in onze toepassing van het 'Perspectief van buiten naar binnen'. Dat gaat over alle Pijlers heen en is geschikt voor alle Publieksgroepen.

Concluderend: het 4P-model kan het 3H-model van Google verrijken omdat Tellr meer aandacht heeft voor de inhoud van je content en de vraag voor wie je iets maakt.