Werken in Tellr met 'kernwaarden'
Veel organisaties hebben 'kernwaarden' geformuleerd waarmee ze zich willen profileren, tegenover hun personeel, de sector, en de buitenwereld. Meestal krijgen de communicatie-afdelingen de ondankbare taak deze kernwaarden te vertalen naar concrete content. Deze kernwaarden zijn vaak vrij abstract geformuleerde begrippen, zoals: 'we zijn inclusief', of 'duurzaam', of 'innovatief'. Bij Publieke organisaties gaat het vaak om zaken als 'betrokken', 'bereikbaar', 'dichtbij', toegankelijk', 'luisterend', 'ontzorgend', 'zorgzaam', 'mensen boven regels', enzovoorts. Dergelijke kernwaarden zeggen veel over het soort organisatie dat 'men' wil zijn, het is ook vaak aspirationeel: 'dit willen we graag zijn, dit is voor ons belangrijk'. Met Tellr kan je de kernwaarde 'verpakken' in een Pijler. Een kernwaarde die bijvoorbeeld relateert aan een menselijke waarde als 'zorgzaam' kan worden vertaald naar de Pijler 'de zorgzame organisatie X'. Een kernwaarde als 'betrouwbaar' kan eenvoudig worden vertaald naar een Pijler 'de betrouwbare organisatie X'. In deze Pijler kunnen vervolgens allerlei thema's worden geplaatst die het begrip 'betrouwbaar' vertalen naar de concrete activiteiten van de organisatie.
Bijvoorbeeld een thema als 'de zorgzame werkgever', 'de zorgzame dienst X', of de 'zorgzame productgroep X'. Hier kan het thema 'zorgzaamheid' terugslaan op werkgeverschap, de dienstverlening naar gebruikers/klanten, de kwaliteit van de aftersales, de duur van de garantie, het gemak waarmee mensen hun problemen kunnen voorleggen, enzovoorts. Tellr helpt je bij het concretiseren van kernwaarden naar concrete thema's en begrippen die je vervolgens over een of meerdere Pijlers verdeelt. Vervolgens ga je bekijken hoe zo'n begrip of term resoneert bij je verschillende Publieksgroepen. Van daaruit koppel je deze content aan de meest geschikte Platforms. Zo vertaal je een abstract begrip, een kernwaarde, naar Pijlers, concrete thema's, bijbehorende Publieksgroepen en de juiste Platforms.