Wat is een Pijler?
Wat zijn de onderwerpen en thema's die ik wil aansnijden? Met Pijlers maak je een inhoudelijke ordening in de verhalen die je vertelt. Elke Pijler bestrijkt een categorie binnen het grotere verhaal dat jouw organisatie wil vertellen. Samen vertellen ze het hele verhaal. Beschouw een Pijler als een onderdeel van een maaltijd: je hebt rijst, groente, kip, saus, kruiden, een glas water en een stuk brood. Alle onderdelen samen maken een smakelijke maaltijd. Je moet elk afzonderlijk deel goed klaarmaken en in de juiste verhoudingen bij elkaar brengen, anders krijg je iets oneetbaars. Zo gaat het ook met je Pijlers: je wilt niks vergeten maar ook niet te veel van het een toevoegen. Samen vormen de Pijlers de hele maaltijd: alle soorten content die je zou maakt voor je organisatie en je Publiek. Daarom zijn variatie, goede verhoudingen tussen de onderdelen, goede plaatsing en vorm 'broodnodig' voor een goede strategie. Door met Pijlers te werken in je strategie krijgt alles de plaats die het verdient, je slaat niks over.
Waarom Pijlers?
Je wilt inhoudelijk een goede balans bereiken: alles moet aan bod komen, maar in de juiste verhoudingen. Met Pijlers voorkom je dat je onbewust heel vaak over dezelfde dingen praat, en andere minder populaire onderwerpen 'vergeet'. Omdat niemand in je team er belangstelling voor heeft, of omdat het bewuste element nou eenmaal niet op je netvlies zit. De Pijlers zorgen ervoor dat je het hele domein in beeld houdt en bewust varieert in je onderwerpkeuzes. Pijlers zijn niet allemaal even groot, sommige dingen zijn voor jouw organisatie nou eenmaal belangrijker dan andere. Maar hoe dan ook omvatten de Pijlers samen het hele domein waar jouw organisatie zich op begeeft en waar jij als contentstrateeg, verhalen over wilt vertellen.
Pijlers vaststellen
Je begint met het in kaart brengen van het hele speelveld van je organisatie. Begin dichtbij: je concrete producten en diensten. Dat bijeen gezet, is normaal gesproken al een Pijler. Deze producten of diensten bestrijken een domein: veiligheid, gezondheidszorg, verkeer, energie, wonen, comfort, sport, recreatie - wat dan ook. Dit domein, om je producten heen, kan ook een Pijler zijn, waarin de branche, trends in de samenleving, partnerschappen en maatschappelijke issues een plaats krijgen (als thema's, bijvoorbeeld). Dan zijn er nog allerlei concrete invloeden van buiten: wetgeving, regels, overheden, EU, die zich met jouw domein bemoeien. Die invloed is ook interessant om een plaats te geven in je content, dus: leuk voor een Pijler. En ga zo maar door.
